Gender & Diversity

Übertragbarkeit singulärer MINT-Interesse-initiierender außerschulischer Maßnahmen

Submitted by philipp on Mon, 08/17/2020 - 14:13
signature
Leonhardt, T., Brauner, P., Siebert, J., Schroeder, U.: Übertragbarkeit singulärer MINT-Interesse-initiierender außerschulischer Maßnahmen. In: Thomas, M. (ed.) in INFOS 2011, 14. GI-Fachtagung Informatik und Schule, September 2011. pp. 127–136. Gesellschaft für Informatik, Bonn (2011).

Preliminary Findings of a Gender and Diversity Screening at a Technical University: Impressions of the Project “IGaDtools4MINT”

Submitted by philipp on Mon, 08/17/2020 - 13:24
signature
Apel, R., Berg, T., Holz, J., Brauner, P., Schroeder, U., Leicht-Scholten, C.: Preliminary Findings of a Gender and Diversity Screening at a Technical University: Impressions of the Project “IGaDtools4MINT” In: Heiß, H.-U., Pepper, P., Schlingloff, H., and Schneider, J. (eds.) Proceedings Informatik 2011 - Informatik schafft Communities 04.-07. Oktober 2011. p. 369. Köllen, Gesellschaft für Informatik (2011).

The Effect of Tangible Artifacts, Gender and Subjective Technical Competence on Teaching Programming to Seventh Graders

Submitted by philipp on Mon, 08/17/2020 - 12:51
signature
Brauner, P., Leonhardt, T., Ziefle, M., Schroeder, U.: The Effect of Tangible Artifacts, Gender and Subjective Technical Competence on Teaching Programming to Seventh Graders. In: Hromkovic, J., Královiè, R., and Vahrenhold, J. (eds.) Proceedings of the 4th International Conference on Informatics in Secondary Schools (ISSEP 2010), LNCS 5941. pp. 61–71. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, Zurich, Switzerland (2010).

Konzeption, Entwicklung und Analyse eines greifbaren Turtles in Hinblick auf die Steigerung der Computerselbstwirksamkeit von Schülerinnen und Schülern

Submitted by philipp on Sun, 08/16/2020 - 11:35
signature
Brauner, P.: Konzeption, Entwicklung und Analyse eines greifbaren Turtles in Hinblick auf die Steigerung der Computerselbstwirksamkeit von Schülerinnen und Schülern, Diplomarbeit, RWTH Aachen (2009).

Gender Influences On School Students’ Mental Models of Computer Science — A Quantitative Rich Picture Analysis with Sixth Graders

Submitted by philipp on Wed, 04/04/2018 - 18:23
signature
Brauner, P., Leonhardt, T., Schroeder, U., Ziefle, M., Bergner, N., Ziegler, B.: Gender Influences On School Students’ Mental Models of Computer Science – A Quantitative Rich Picture Analysis with Sixth Graders. In: GenderIT ’18 Proceedings of the 4th Conference on Gender & IT. pp. 113–122. ACM New York, NY, USA (2018).

Minor thoughts on Margaret Meads Gender Image

Submitted by philipp on Thu, 02/08/2018 - 18:23

Recently I wrote an article on school students' mental models of computer science and computer scientists. The article is methodically based on research published in 1957 by the now famous Margaret Mead and Rhoda Metraux.

In their article "Image of the Scientist Among High School Students: A Pilot Study" they studied school children's image of scientists in general (Mead & Metraux 1957).

Genderstreusel

Submitted by philipp on Sun, 11/23/2008 - 14:16

Mädchen mögen Prinzessinnen und Rosa, Jungen hingegen stehen auf Piraten und die Farbe Blau – aber alle Kinder essen gerne Schockstreusel!

In den benachbarten Niederlanden – dem Land für Streusel aller Art – hat man das natürlich längst erkannt. Darum findet man dort nun sowohl Schockstreusel für Mädchen- mit Rosa und Prinzessinnen drauf – als auch Streusel für Jungen, in blau und natürlich mit Piraten.